Er du lejer?​

At bo til leje skal helst være nemt og uden de store komplikationer.

Man kan faktisk sige, at du som lejer betaler sig fra at tage stilling til mange ting, du som ejer er nødsaget til være opmærksom på.

Som lejer betaler du hver måned din udlejer for brugsretten til din lejlighed samt herudover at lejemålet er i kontraktmæssig stand (god og brugbar stand).

Dette betyder, at såfremt der opstår mangler i lejemålet, fx at køleskabet ikke helt virker som det skal længere, at det er begyndt at trække ved vinduet, eller der er opstået en fugtskade, skal udlejer udbedre dette straks på lejers opfordring. Såfremt der er i lejens periode, enten ved start eller undervejs, opstår mangler, som udlejer ikke udbedrer på trods af din opfordring, skal der som udgangspunkt ske en kompensation i lejens størrelse. Her kan man sådan groft sagt følge det gamle ordsprog “man får, hvad man betaler for”.

Du skal som lejer ikke tåle, at lejemålet ikke er i den stand, som lejemålet bør være i. I kontraktforholdet udlejer/lejer er man som lejer den “svage” part. Dette er der i lejelovgivningen taget højde for, hvor der er en del regler som beskytter lejer. Herudover er systemet indrettet således, at man lejer nemt kan forfølge sin ret.

Reagerer en udlejer fx ikke på opfordring fra en lejer om udbedring af mangler, kan disse indbringes for et såkaldt Huslejenævn.​

Få juridisk rådgivning

Send en mail til peter@jura-hjaelp.dk for at få hjælp. Vi vil sammen gennemgå dine udfordringer

Skriv til mig

Jeg svarer inden for 24 timer

Jeg ringer dig op for et telefonmøde

Sammen gennemgår vi dine udfordringer

​Foretrækker du at ringe?

Du er også meget velkommen til at ringe til mig på 20 92 18 87, du kan ringe alle dage mellem kl. 8 og 22.

CVR: 39296381

Tamperdalsvej 3, 1. th.

8210 Århus V