Få sat din husleje ned​

Som lejer har du mulighed for at få undersøgt, om den opkrævede husleje er for høj. Dette foregår ved at indbringe en sag om huslejenedsættelse for huslejenævnet. I langt de fleste tilfælde vil huslejen blive sat ned. Generelt er den opkrævede husleje og de lejepriser, der fremgår af fx boligportal.dk i de større universitetsbyer, København, Aarhus, Aalborg og Odense typisk 50 procent højere, end hvad man retmæssigt kan opkræve i husleje.

Cirka syv ud af ti sager om lejenedsættelse, ender ud med at lejen bliver sat 30-50 procent.

For at bruge en fælles enhed i forhold til prisfastsættelse bruger man enheden kroner pr. kvadratmeter. For at regne ud, hvad din kvadratmeterpris er, skal du tage den årlige husleje (eksklusiv forbrug) og dividere med de antal kvadratmeter din lejlighed er.

Eksempel​

Årlig husleje 90.000 kr for en toværelses lejlighed på 62 kvadratmeter, giver 1.451 kr pr. kvadratmeter.

90.000 årligt svarer til 7.500 kr. pr. måned. En meget standard pris for en toværelses her i Aarhus. Her kunne en lejenedsættelse sagtens ende ud med en halvering, dvs en årlig husleje på 45.000 kr / 3.750 kr. pr. måned.

Regler på området​

Der er en række betingelser for, at du kan starte en husleje-nedsættelses sag for huslejenævnet

  • Lejemålet skal have eget køkken.
  • Du skal have boet i det pågældende lejemål mindre end et år
  • Lejemålet / ejendommen skal være fra før 1991, her gælder dog visse undtagelser.

Man arbejder med forskellige regelsæt i forhold til ældre og nyere ejendomme. I nyere ejendomme gælder principielt, at man kan sætte lejen som man vil, da man her opererer med “markedsleje”. Det er dog set, at nyetablerede lejemål i fx kælder eller loft i ældre ejendom har fået sat lejen ned i forbindelse med en sag om huslejenedsættelses i huslejenævnet.

Hovedreglen er, at man operer med omkostningsbestemt leje, hvor lejen opgøres så den dækker ejendommens driftsudgifter, afkastningen af dens værdi og tillæg for forbedringer af det lejede.

Såfremt der er seks eller færre lejligheder i en ejendom, operer man med et simplificeret regelsæt med lavere administrative krav til udlejer. I disse lejemål vil man typisk kigge på, hvad lignende lejemål i området er blevet prissat til af huslejenævnet eller en højere instans (byret/landsret).

Skal jeg starte en sag?​

Som lejer kan det være lidt af et dilemma at tage stilling til, om man skal få indbragt lejens størrelse for huslejenævnet, da man jo ikke ønsker at være uvenner eller på dårlig fod med sin udlejer.

Mange frygter, at det vil være helt umuligt at tale med sin udlejer efter en sådan sag, samt at regningen den dag man fraflytter lejemålet, vil være betydeligt større. Udlejer kan aldrig opsige lejer, fordi lejer har klaget over huslejen.

Min erfaring er helt modsat af, hvad man som lejer frygter. Jeg har indtil nu kun oplevet, at udlejer bliver mere rimelig, responderer bedre på mangler i lejeperioden, og er meget mere fleksibel ved udflytning. Oven i købet med overraskende lave regninger for fraflytning.

Jeg tror, at man fra lejers synspunkt skal huske på, at man blot beder udlejer om at overholde de regler, der er på området.

En sag om huslejenedsættelse er ikke så kompliceret som man tror, og jeg vil være med hele vejen og rådgive både ift muligheder for at starte en sag og såfremt der efterfølgende opstår konflikter med udlejer. så længe jeg er med på sidelinjen, har man som lejer intet at frygte. Det er altid gratis at ringe til mig.

En sag vil oftest tage sit udgangspunkt i huslejenævnet. Såfremt huslejenævnet ikke træffer afgørelse i lejers favør, er der mulighed for at anke sagen til by & boligretten.

Skal sagen for retten, har jeg et samarbejde med Advokat Bjarne Overmark, som vil repræsentere sagen for retten.

Nu om dage er der retshjælpsdækning i de fleste forsikringselskabers indboforsikringer, hvilket betyder at det oftest ikke koster ekstra at anke sag fra huslejenævn til by & boligretten eller landsretten. Hvilket giver dig som kunde sikkerhed for bedste juridiske resultat for lige netop din sag.​

Få juridisk rådgivning

Send en mail til peter@jura-hjaelp.dk for at få hjælp. Vi vil sammen gennemgå dine udfordringer

Skriv til mig

Jeg svarer inden for 24 timer

Jeg ringer dig op for et telefonmøde

Sammen gennemgår vi dine udfordringer

​Foretrækker du at ringe?

Du er også meget velkommen til at ringe til mig på 20 92 18 87, du kan ringe alle dage mellem kl. 8 og 22.

CVR: 39296381

Tamperdalsvej 3, 1. th.

8210 Århus V